Asgari Ücret 2023 Brüt Ücret (Aylık) | 10.008.00 TL |
Asgari Ücret 2023 Net Ücret (Aylık) | 8.506,80 TL |
Asgari Ücret 2023 Brüt Ücret (Günlük) | 333,60 TL |
Asgari Ücret 2023
Asgari Ücret 2023 Yasal Kesintileri | |
Brüt Ücret | 10.008,00 |
Sigorta Primi İşçi Payı | 1.401,12 |
İşsizlik Sigortası Primi İşçi Payı | 100,08 |
Kesintiler Toplamı | 1.501,20 |
NET ÜCRET (Asgari Ücret) | 8.506,80 |
İşverene Maliyeti 2023
Asgari Ücret | 10.008,00 |
SGK Primi % 15,5 (İşveren Payı) | 1.551,24 |
İşveren İşsizlik Sigorta Fonu | 200,16 |
İşverene Toplam Maliyeti | 11.759,40 |
2023 yılında zorunlu fatura düzenleme sınırının tutarı, 2.000 TL'den 4.400 TL'ye çıkarıldı.
Gelir Vergisi Tarifesi (Ücretliler)
2023 takvim yılı (G.V.K. madde:103) Gelir Vergisi Tarifesi
70.000 TL'ye kadar |
15% |
150.000 TL'nin 70.000 TL'si için 10.500 TL, fazlası |
20% |
370.000 TL'nin 150.000 TL'si için 26.500 TL (ücret gelirlerinde 550.000 TL'nin 150.000 TL'si için 26.500 TL), fazlası |
27% |
1.900.000 TL'nin 370.000 TL'si için 85.900 TL, (ücret gelirlerinde 1.900.000 TL'nin 550.000 TL'si için 134.500 TL), fazlası |
35% |
1.900.000 TL'den fazlasının 1.900.000 TL'si için 621.400 TL, (ücret gelirlerinde 1.900.000 TL'den fazlasının 1.900.000 TL'si için 607.000 TL), fazlası |
40% |
Hesap Dönemi | Kurumlar Vergisi Oranı (%) | Yasal Dayanak |
2018 | 22 | Kurumlar Vergisi Kanunu geçici madde 10 |
2019 | 22 | Kurumlar Vergisi Kanunu geçici madde 10 |
2020 | 22 | Kurumlar Vergisi Kanunu geçici madde 10 |
2021 | 25 | Kurumlar Vergisi Kanunu geçici madde 13 |
2022 | 23 | Kurumlar Vergisi Kanunu geçici madde 13 |
2023 - | 20 | Kurumlar Vergisi Kanunu madde 32 |
Uygulanacak Dönemi |
SGK Taban Ücreti TL (Aylık kazancın alt sınırı) |
SGK Tavan Ücreti TL (Aylık kazancın üst sınırı) |
01.01.2023 – 31.12.2023 |
10.008,00 TL |
75.060 TL |
Damga vergisine ilişkin üst sınır 1 Ocak 2023 tarihinden itibaren 10.732.371,80 Türk Lirası olmuştur.
Damga Vergisine Tabi Kağıtlar (2023 YILI) |
|
I. Akitlerle ilgili kağıtlar |
|
A. Belli parayı ihtiva eden kağıtlar: |
|
1.Mukavelenameler, taahhütnameler ve temliknameler |
(Binde 9,48) |
2. Kira mukavelenameleri (Mukavele süresine göre kira bedeli üzerinden) |
(Binde 1,89) |
3. Kefalet, teminat ve rehin senetleri |
(Binde 9,48) |
4. Tahkimnameler ve sulhnameler |
(Binde 9,48) |
5. Fesihnameler (Belli parayı ihtiva eden bir kağıda taalluk edenler dahil) |
(Binde 1,89) |
6. Karayolları Trafik Kanunu uyarınca kayıt ve tescil edilmiş ikinci el araçların satış ve devrine ilişkin sözleşmeler |
(Binde 1,89) |
7. (Ek:6728/28. md.-Yürürlük: 09/08/2016) Hazinenin özel mülkiyetinde veya Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan taşınmazlara ilişkin ön izin, irtifak hakkı veya kullanma izni sözleşmeleri (yatırım taahhüdü bulunanlar dâhil ön izin, irtifak hakkı veya kullanma izni süresine göre bulunacak bedel üzerinden) |
(Binde 9,48) |
8. (Ek:6728/28. md.-Yürürlük: 09/08/2016) Resmî şekilde düzenlenen gayrimenkul satış vaadi sözleşmeleri |
(Binde 0) |
9. (Ek:6728/28. md.-Yürürlük: 09/08/2016) Resmî dairelerin mal ve hizmet alımlarına ilişkin yaptıkları ihalelerde, ihaleyi yapan idare ile düzenlenen sözleşmeler |
(Binde 9,48) |
10. (Ek:6728/28. md.-Yürürlük: 09/08/2016) 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun kapsamında düzenlenen: |
|
a) Taksitle satış sözleşmeleri |
(Binde 9,48) |
b) Ön ödemeli konut satış sözleşmeleri |
(Binde 0) |
c) Devre tatil ve uzun süreli tatil hizmeti sözleşmeleri |
(Binde 9,48) |
ç) Paket tur sözleşmeleri |
(Binde 9,48) |
d) Abonelik sözleşmeleri |
(Binde 9,48) |
e) Mesafeli satış sözleşmeleri |
(Binde 9,48) |
11. (Ek:6728/28. md.-Yürürlük: 09/08/2016) 7/6/2012 tarihli ve 6326 sayılı Turist Rehberliği Meslek Kanunu kapsamında düzenlenen turist rehberliğine ilişkin sözleşmeler |
(Binde 9,48) |
12. (Ek:6728/28. md.-Yürürlük: 09/08/2016) 14/3/2013 tarihli ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu kapsamında düzenlenen: |
|
a) Toptan elektrik satış sözleşmeleri |
(Binde 9,48) |
b) Perakende elektrik satış sözleşmeleri |
(Binde 9,48) |
13. (Ek:6728/28. md.-Yürürlük: 09/08/2016) 18/4/2001 tarihli ve 4646 sayılı Doğal Gaz Piyasası Kanunu kapsamında düzenlenen: |
|
a) Toptan doğal gaz satışına ilişkin sözleşmeler |
(Binde 9,48) |
b) Tüketicilere doğal gaz satışına ilişkin sözleşmeler |
(Binde 9,48) |
14. Resmi şekilde düzenlenen kat karşılığı veya hasılat paylaşımı inşaat sözleşmeleri |
(Binde 0) |
15. Resmi şekilde düzenlenen kat karşılığı veya hasılat paylaşımı inşaat sözleşmeleri kapsamında yapı müteahhitleri ile alt yükleniciler arasında düzenlenen inşaat taahhüt sözleşmeleri |
(Binde 0) |
16. Kat karşılığı veya hasılat paylaşımı inşaat işlerine ilişkin danışmanlık hizmet sözleşmeleri |
(Binde 0) |
17. Yapı denetimi hizmet sözleşmeleri |
(Binde 0) |
B. Belli parayı ihtiva etmeyen kağıtlar: |
|
1.Tahkimnameler |
(294,90 TL) |
2.Sulhnameler |
(294,90 TL) |
3.Turizm işletmeleri ile seyahat acentelerinin aralarında düzenledikleri kontenjan sözleşmeleri |
1.658,80 TL |
(Belli parayı ihtiva edenler dahil) |
|
II. Kararlar ve mazbatalar |
|
1. Meclislerden, resmi heyetlerden ve idari davalarla ilgili olmayarak Danıştaydan verilen mazbata, ilam ve kararlarla hakem kararları: |
|
a) Belli parayı ihtiva edenler |
(Binde 9,48) |
b) Belli parayı ihtiva etmeyenler |
(294,90 TL) |
2. (Ek : 6728/28. Md. – Yürürlük 9/8/2016) İhale kanunlarına tabi olan veya olmayan resmi daire ve kamu tüzel kişiliğini haiz kurumların her türlü ihale kararları |
(Binde 5,69) |
III. Ticari işlemlerde kullanılan kağıtlar |
|
1. Ticari ve mütedavil senetler: |
|
a) Emtia senetleri: |
|
aa) Makbuz senedi (Resepise) |
(101,20 TL) |
ab) Rehin senedi (Varant) |
(59,70 TL) |
ac) İyda senedi |
(9,30 TL) |
ad) Taşıma senedi |
(2,20 TL) |
b) Konşimentolar |
(59,70 TL) |
c)Deniz ödüncü senedi |
(Binde 9,48) |
d) İpotekli borç senedi, irat senedi |
(Binde 9,48) |
2. Ticari belgeler: |
|
a) Menşe ve Mahreç şahadetnameleri |
(101,20 TL) |
b) Resmi dairelere ve bankalara ibraz edilen bilançolar ve işletme hesabı özetleri: |
|
ba) Bilançolar |
(227,30 TL) |
bb) Gelir tabloları |
(108,50 TL) |
bc) İşletme hesabı özetleri |
(108,50 TL) |
c) Barnameler |
(9,30 TL) |
d) Tasdikli manifesto nüshaları |
(44,10 TL) |
e) Ordinolar |
(2,20 TL) |
f) Gümrük idarelerine verilen özet beyan formları |
(44,10 TL) |
IV. Makbuzlar ve diğer kağıtlar |
|
1. Makbuzlar: |
|
a) Resmi daireler tarafından yapılan mal ve hizmet alımlarına ilişkin ödemeler (avans olarak yapılanlar dahil) nedeniyle, kişiler tarafından resmi dairelere verilen ve belli parayı ihtiva eden makbuz ve ibra senetleri ile bu ödemelerin resmi daireler nam ve hesabına, kişiler adına açılmış veya açılacak hesaplara nakledilmesini veya emir ve havalelerine tediyesini temin eden kağıtlar |
(Binde 9,48) |
b) Maaş, ücret, gündelik, huzur hakkı, aidat, ihtisas zammı, ikramiye, yemek ve mesken bedeli, harcırah, tazminat ve benzeri her ne adla olursa olsun hizmet karşılığı alınan paralar (Ek: 5766/10-ç md.) (Yürürlük: 6/6/2008) (avans olarak ödenenler dahil) için verilen makbuzlar ile bu paraların nakden ödenmeyerek kişiler adına açılmış veya açılacak cari hesaplara nakledildiği veya emir ve havalelerine tediye olunduğu takdirde nakli veya tediyeyi temin eden kağıtlar |
(Binde 7,59) |
c) Ödünç alınan paralar için verilen makbuzlar veya bu mahiyetteki senetler |
(Binde 7,59) |
d) İcra dairelerince resmi daireler namına şahıslara ödenen paralar için düzenlenen makbuzlar |
(Binde 7,59) |
2. Beyannameler (Bu beyannamelerin sadece bir nüshası vergiye tabidir): |
|
a) Yabancı memleketlerden gelen posta gönderilerinin gümrüklenmesi için postanelerce gümrüklere verilen liste beyannamelerde yazılı her gönderi maddesi için |
(2,20 TL) |
b) Vergi beyannameleri: |
|
ba) Yıllık gelir vergisi beyannameleri |
(294,90 TL) |
bb) Kurumlar vergisi beyannameleri |
(393,90 TL) |
bc) Katma değer vergisi beyannameleri |
(194,60 TL) |
bd) Muhtasar beyannameler |
(194,60 TL) |
be) Diğer vergi beyannameleri (damga vergisi beyannameleri hariç) |
(194,60 TL) |
c) Gümrük idarelerine verilen beyannameler |
(393,90 TL) |
d) Belediye ve il özel idarelerine verilen beyannameler |
(144,40 TL) |
e) Sosyal güvenlik kurumlarına verilen sigorta prim bildirgeleri |
(144,40 TL) |
f) (Değişik:6728/28. Md. Yürürlük: 9/8/2016) 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu uyarınca verilmesi gereken aylık prim ve hizmet belgesi ile muhtasar beyannamenin birleştirilerek verilmesiyle oluşturulan beyannameler |
(230,70 TL) |
3. Tabloda yazılı kağıtlardan aslı 1,00 Yeni Türk Lirasından fazla maktu ve nispi vergiye tabi olanların resmi dairelere ibraz edilecek özet, suret ve tercümeleri. |
(2,20 TL) |
2023 Asgari Ücret Tablosu
2023 Asgari Ücret Brüt | 10.008,00 TL |
2023 Asgari Ücret SGK Tavanı | 75.060,00 TL |
2023 Asgari Ücret Net | 8.506,80 TL |
SGK İşveren Payı | 1.551,24 |
SGK İşveren İşsizlik Payı | 200,16 |
2023 Asgari Ücret Maliyeti | 11.759,40 TL |
1- Yıllık |
|
|
-Alış tutarı |
: |
890.000.- TL |
-Satış tutarı |
: |
1.270.000.- TL |
2- Yıllık gayrisafi iş hasılatı |
: |
440.000.- TL. |
3- İş hasılatının beş katı ile yıllık satış hasılatının toplamı |
: |
890.000.- TL |
VERGİ USUL KANUNUNDA YER ALAN VE 1/1/2023 TARİHİNDEN GEÇERLİ OLMAK ÜZERE UYGULANACAK OLAN HAD VE TUTARLARA İLİŞKİN LİSTE
MADDE NO |
KONUSU |
2023 Yılında Uygulanacak Tutar (TL) |
MADDE 104 |
İlanın şekli |
|
|
1- İlanın vergi dairesinde yapılması |
10.900 |
3- İlanın; |
10.900-1.090.000 |
|
- Vergi dairesinin bulunduğu yerde yayımlanan bir veya daha fazla gazetede yapılması |
1.090.000 ve üzeri |
|
- Türkiye genelinde yayımlanan gazetelerden birinde ayrıca yapılması |
|
|
4- İlanın; |
10.900 |
|
- Hazine ve Maliye Bakanlığına bağlı vergi daireleri açısından Gelir İdaresi Başkanlığının, diğerleri için ilgili idarenin resmi internet sitesinde ayrıca duyurulması |
||
MÜKERRER |
Tahakkuktan vazgeçme |
129 |
MADDE 115 |
||
MADDE 153/A |
Teminat tutan |
440.000 |
MADDE 177 |
Bilanço hesabı esasına göre defter tutma hadleri |
|
|
1- Yıllık; |
890.000 |
- Alış tutarı |
1.270.000 |
|
- Satış tutarı |
|
|
2- Yıllık gayrisafi iş hasılatı |
440.000 |
|
3- İş hasılatının beş katı ile yıllık satış tutarının toplamı |
890.000 |
|
MADDE 232 |
Fatura kullanma mecburiyeti |
4.400 |
MADDE 252 |
Muhtarların karne tasdikinde aldığı harç |
12,90 |
MÜKERRER |
Teminat tutarı |
|
MADDE 257 |
||
|
8- 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu ve 5307 sayılı Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası Kanunu ve Elektrik Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun kapsamında lisansa tabi faaliyetlerde bulunanlar ile bu madde uyarınca bandrol, pul, barkod, hologram, kupür, damga, sembol gibi özel etiket ve işaretleri kullanma zorunluluğu getirilen ürünleri imal veya ithal edenlerden; |
28.000.000 |
-Yeni işe başlayanlar |
280.000.000 |
|
- Faaliyeti devam edenler |
|
|
|
10- 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununda tanımlı bulunan motorlu araç ticareti yapanlar |
66.000.000 |
MADDE 313 |
Doğrudan gider yazılacak demirbaş ve peştamallıklar |
4.400 |
MADDE 323 |
Şüpheli alacak tutarı |
8.900 |
MADDE 343 |
En az ceza haddi |
|
|
- Damga vergisinde |
55 |
- Diğer vergilerde |
110 |
|
|
|
|
|
|
|
MADDE NO |
KONUSU |
2023 Yılında Uygulanacak Tutar (TL) |
MADDE 352 |
Usulsüzlük dereceleri ve cezaları (Kanuna bağlı cetvel) |
|
|
I inci derece usulsüzlükler |
700 |
1 - Sermaye şirketleri |
||
2- Sermaye şirketi dışında kalan birinci sınıf tüccarlar ve serbest meslek erbabı |
420 |
|
3- İkinci sınıf tüccarlar |
210 |
|
4- Yukarıdakiler dışında kalıp beyanname usulüyle gelir vergisine tabi olanlar |
95 |
|
5- Kazancı basit usulde tespit edilenler |
55 |
|
6- Gelir vergisinden muaf esnaf |
26 |
|
|
II nci derece usulsüzlükler |
370 |
1- Sermaye şirketleri |
||
2- Sermaye şirketi dışında kalan birinci sınıf tüccarlar ve serbest meslek erbabı |
210 |
|
3- İkinci sınıf tüccarlar |
95 |
|
4- Yukarıdakiler dışında kalıp beyanname usulüyle gelir vergisine tabi olanlar |
55 |
|
5- Kazancı basit usulde tespit edilenler |
26 |
|
6- Gelir vergisinden muaf esnaf |
15 |
|
MADDE 353 |
Fatura ve benzeri evrak verilmemesi ve alınmaması ile diğer şekil ve usul hükümlerine uyulmaması |
|
|
1- Elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekenler de dâhil olmak üzere fatura, gider pusulası, müstahsil makbuzu, serbest meslek makbuzunun verilmemesi, alınmaması, bu belgelerde gerçek meblağdan farklı meblağlara yer verilmesi, bu belgelerin elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekirken kâğıt olarak düzenlenmesi, bu belgelerin hiç düzenlenmemiş sayılması |
2.200 |
1.100.000 |
||
- Bir takvim yılı içinde her bir belge nevine ilişkin olarak kesilecek toplam ceza |
|
|
|
|
|
2- Elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekenler de dâhil olmak üzere perakende satış fişi, ödeme kaydedici cihaz fişi, giriş ve yolcu taşıma bileti, sevk irsaliyesi, taşıma irsaliyesi, yolcu listesi, günlük müşteri listesi ile Hazine ve Maliye Bakanlığınca düzenleme zorunluluğu getirilen belgelerin düzenlenmemesi. kullanılmaması, bulundurulmaması, aslı ile örneğinde farklı meblağlara yer verilmesi, gerçeğe aykırı olarak düzenlenmesi, elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekirken kâğıt olarak düzenlenmesi, hiç düzenlenmemiş sayılması |
2.200 |
|
|
|
|
- Her bir belge nevine ilişkin olarak her bir tespit için toplam ceza |
110.000 |
|
- Her bir belge nevine ilişkin bir takvim yılı içinde kesilecek toplam ceza |
1.100.000 |
|
4- Hazine ve Maliye Bakanlığınca tutulma ve günü gününe kayıt edilme mecburiyeti getirilen defterlerin; bulundurulmaması, günü gününe kayıt yapılmaması, yetkililere ibraz edilmemesi ile levha bulundurma ve asma mecburiyetine uyulmaması |
1.100 |
|
6- Belirlenen muhasebe standartlarına, tek düzen hesap planına ve mali tablolara ilişkin usul ve esaslar ile muhasebeye yönelik bilgisayar programlarının üretilmesine ilişkin kural ve standartlara uymayanlara |
26.000 |
|
7- Kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerce yapılacak işlemlerde kullanılma zorunluluğu getirilen vergi numarasını kullanmaksızın işlem yapanlara |
1.300 |
|
|
||
|
|
|
|
|
|
MADDE NO |
KONUSU |
2023 Yılında Uveulanacak Tutar (TL) |
|
8- Belge basımı ile ilgili bildirim görevini belirlenen sürede yerine getirmeyen ya da bildirimi eksik veya hatalı yapan matbaa işletmecilerine |
4.200 |
- Bu bent uyarınca bir takvim yılı içinde kesilecek toplam özel usulsüzlük cezası |
840.000 |
|
9- 4358 sayılı Kanun uyarınca vergi kimlik numarası kullanma zorunluluğu getirilen kuruluşlardan yaptıkları işlemlere ilişkin bildirimleri, belirlenen standartlarda ve zamanda yerine getirmeyenlere |
5.500 |
|
10- 127 nci maddenin (d) bendi uyarınca Hazine ve Maliye Bakanlığının özel işaretli görevlisinin ikazına rağmen durmayan aracın sahibi adına |
4.200 |
|
11 -Tasdik raporu ibraz şartı getirilen mükellef adına |
|
|
Alt sınır |
150.000 |
|
Üst sınır |
1.500.000 |
|
MADDE 355 |
Damga Vergisinde |
|
|
- Her bir kâğıt için kesilecek özel usulsüzlük cezası |
9 |
MÜKERRER MADDE 355 |
Bilgi vermekten çekinenler ile 107/A, mükerrer 242, 256, 257, mükerrer 257 nci madde ve Gelir Vergisi Kanununun 98/A maddesi hükmüne uymayanlar için ceza |
|
|
- 86, 148, 149, 150, mükerrer 242, 256 ve 257 nci maddelerde yer alan zorunluluklar ile mükerrer 257 nci maddesi ve Gelir Vergisi Kanununun 98/A maddesi uyarınca getirilen zorunluluklara uymayanlar |
|
1- Birinci sınıf tüccarlar ile serbest meslek erbabı hakkında |
7.500 |
|
2- İkinci sınıf tüccarlar, defter tutan çiftçiler ile kazancı basit usulde tespit edilenler hakkında |
3.700 |
|
3- Yukarıdaki bentlerde yazılı bulunanlar dışında kalanlar hakkında |
1.900 |
|
107/A maddesi uyarınca getirilen zorunluluklara uymayanlar: |
|
|
1- Birinci sınıf tüccarlar ile serbest meslek erbabı hakkında |
4.400 |
|
2- İkinci sınıf tüccarlar, defter tutan çiftçiler ile kazancı basit usulde tespit edilenler hakkında |
2.200 |
|
3- Yukarıdaki bentlerde yazılı bulunanlar dışında kalanlar hakkında |
1.180 |
|
-Mükerrer 257 nci maddenin birinci fıkrasının (8) ve (10) numaralı bentleri uyarınca getirilen zorunluluklara uymayanlara (üst sınır) |
2.800.000 |
|
- Tahsilat ve ödemelerini banka, benzeri finans kurumlan veya posta idarelerince düzenlenen belgelerle tevsik etme zorunluluğuna uymayanlara bir takvim yılı içinde kesilecek toplam özel usulsüzlük cezası |
5.500.000 |
|
MADDE 370 |
İzaha davet |
|
|
- Kullanılan sahte veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge tutarı |
320.000 |
EK MADDE 1 |
Uzlaşma limitleri |
|
Tarhiyat sonrası uzlaşmaya konu edilebilecek usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarında sınır |
15.000 üzeri |
|
376 nci maddedeki indirim oranının %50 artırımlı uygulanacağı usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarında sınır |
15.000 ve altı |
|
EK MADDE 11 |
Tarhiyat öncesi uzlaşma limiti |
|
Tarhiyat öncesi uzlaşmaya konu edilebilecek usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarında sınır |
15.000 üzeri |
5510 Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu‘na Göre Uygulanacak İdari Para Cezaları | 2023 | |
Sigortalı işe giriş bildirgesini ve GSS giriş bildirgesini süresinde ve Kurumca belirlenen şekle ve usule uygun vermeyenler hakkında, her bir sigortalı için
aylık asgari ücret tutarında (*) |
10.008 | |
Sigortalı işe giriş bildirgesinin verilmediğinin, mahkeme kararından veya Kurumun denetim ve kontrol ile görevli memurlarınca ya da diğer kamu idarelerinin denetim elemanlarınca yapılan tespitlerden veya bankalar, döner sermayeli kuruluşlar, kamu idareleri ile kanunla kurulan kurum ve kuruluşlardan alınan bilgi ve belgelerden anlaşılması halinde,
her bir sigortalı için aylık asgari ücretin iki katı tutarında |
20.016 | |
Sigortalı işe giriş bildirgesinin verilmediğinin, bir yıl içinde ikinci kez mahkeme kararından veya Kurumun denetim ve kontrol ile görevli memurlarınca ya da diğer kamu idarelerinin denetim elemanlarınca yapılan tespitlerden veya bankalar, döner sermayeli kuruluşlar, kamu idareleri ile kanunla kurulan kurum ve kuruluşlardan alınan bilgi ve belgelerden anlaşılması halinde,
her bir sigortalı için aylık asgari ücretin beş katı tutarında |
50.040 | |
|
||
İşyeri bildirgesini yasal süresinde Kurumca belirlenen şekle ve usule uygun vermeyenlere: | ||
— Kamu idareleri ile bilanço esasına göre defter tutmak zorunda olanlar için aylık asgari ücretin üç katı tutarında (*) |
30.024 | |
— Diğer defterleri tutmak zorunda olanlar için aylık asgari ücretin iki katı tutarında (*) |
20.016 | |
— Defter tutmakla yükümlü olmayanlar için aylık asgari ücret tutarında(*) |
10.008 | |
Aylık prim ve hizmet belgesini süresinde ve Kurumca belirlenen şekil ve usulde vermeyenlere her bir fiil için: | ||
— Belgenin asıl olması halinde aylık asgari ücretin iki katını geçmemek üzere, belgede kayıtlı sigortalı sayısı başına aylık asgari ücretin beşte biri tutarında |
2.002 | |
— Belgenin ek olması halinde aylık asgari ücretin iki katını geçmemek üzere, her bir ek belgede kayıtlı sigortalı sayısı başına aylık asgari ücretin sekizde biri tutarında |
1.251 | |
— Ek belgenin sigortalıların otuz günden az çalıştığını gösteren bilgi ve belgelerin süresi içinde verilmemesi veya verilen bilgi ve belgelerin Kurumca geçerli sayılmamasına bağlı olarak Kurumca re’sen düzenlenmesi halinde aylık asgari ücretin iki katını geçmemek üzere, her bir ek belgede kayıtlı sigortalı sayısı başına aylık asgari ücretin yarısı tutarında |
5.004 | |
— Belgenin mahkeme kararı, Kurumun denetim ve kontrol ile görevlendirilmiş memurlarınca yapılan tespitler veya diğer kamu idarelerinin denetim elemanlarınca yapılan soruşturma, denetim ve incelemeler neticesinde ya da bankalar, döner sermayeli kuruluşlar, kamu idareleri ile kanunla kurulan kurum ve kuruluşlardan alınan bilgi ve belgelerden hizmetleri veya kazançları kuruma bildirilmediği veya eksik bildirildiği anlaşılan sigortalılarla ilgili olması halinde, belgenin asıl veya ek nitelikte olup olmadığına, işverence düzenlenip düzenlenmediğine bakılmaksızın, aylık asgari ücretin iki katı tutarında |
20.016 | |
Kurumun defter ve belge incelemeye yetkili denetim ve kontrolle görevlendirilmiş memurları tarafından veya SMMM ile YMM’lerce düzenlenen raporlara istinaden Kuruma bildirilmediği tespit edilen eksik işçilik tutarının mal edildiği her bir ay için, aylık asgari ücretin iki katı tutarında |
20.016 | |
İşyeri defter, kayıt ve belgelerinin Kurumun denetim ve kontrol memurlarınca incelenmek üzere Kurumca yapılan yazılı ihtara rağmen 15 gün içinde mücbir sebep olmaksızın tam olarak ibraz edilmemesi veya defterlerin tasdiksiz olması halinde: | ||
— Bilanço esasına göre defter tutmakla yükümlü olanlar için aylık asgari ücretin oniki katı tutarında |
120.096 | |
— Diğer defterleri tutmakla yükümlü olanlar için aylık asgari ücretin altı katı tutarında |
60.048 | |
— Defter tutmakla yükümlü olmayanlar için aylık asgari ücretin üç katı tutarında |
30.024 | |
Defter ve belgelerin tümünü verilen süre içinde ibraz etmekle birlikte, defter kayıtlarının geçersiz sayılması halinde, geçersizlik hallerinin gerçekleştiği her bir takvim ayı için: | ||
— Bilanço esasına göre defter tutmakla yükümlü olanlar için, asgari ücretin oniki katını aşmamak üzere aylık asgari ücretin yarısı tutarında |
5.004 | |
— Diğer defterleri tutmakla yükümlü olanlar için, asgari ücretin altı katını aşmamak üzere
aylık asgari ücretin yarısı tutarında |
5.004 | |
— Defter tutmakla yükümlü olmayanlar için, asgari ücretin üç katını aşmamak üzere
aylık asgari ücretin yarısı tutarında |
5.004 | |
Bilanço esasına göre defter tutulması gerekirken işletme hesabı esasına göre defter tutulması halinde,
aylık asgari ücretin oniki katı tutarında |
120.096 | |
Geçersiz sayılan her bir ücret tediye bordosu için
aylık asgari ücretin yarısı tutarında |
5.004 | |
İbraz süresi geçirildikten sonra incelemeye sunulan ve tümünün veya bir bölümünün geçersiz olduğu tespit edilen defter ve belgeler yönünden geçersizlik fiilleri için ayrıca idari para cezası uygulanmaksızın: | ||
— Bilanço esasına göre defter tutmakla yükümlü olanlar için,
aylık asgari ücretin oniki katı tutarında |
120.096 | |
— Diğer defterleri tutmakla yükümlü olanlar için,
aylık asgari ücretin altı katı tutarında |
60.048 | |
— Defter tutmakla yükümlü olmayanlar için,
aylık asgari ücretin üç katı tutarında |
30.024 | |
Asgari işçilik uygulaması ile ilgili olarak Kurumca istenilecek bilgileri ve belgeleri yazılı olarak en geç bir ay içinde vermeyen kamu idareleri, döner sermayeli kuruluşlar, kanunla kurulan kurum ve kuruluşlar ile bankalara,
aylık asgari ücretin iki katı tutarında |
20.016 | |
Kendi mevzuatlarına göre kayıt ve tescilini yaptıkları 4/b (Bağ-Kur) kapsamındaki sigortalılar için sigortalı işe giriş bildirgesi düzenleyerek Kuruma vermeyen kurum ve kuruluşlar ile tüzel kişilere
aylık asgari ücret tutarında (*) |
10.008 | |
Faaliyetinin sona erdiğini bildiren 4/b sigortalılarını Kuruma bildirmeyen kuruluşlar ve vergi daireleri ile kendilerine,
aylık asgari ücret tutarında (*) |
10.008 | |
Vazife malûllüğüne sebep olan olayı süresi içinde Kuruma bildirmeyen kamu idarelerine,
aylık asgari ücret tutarında (*) |
10.008 | |
İhale yolu ile yaptırdıkları her türlü işleri üstlenenleri ve bunların adreslerini süresi içinde Kuruma bildirmeyen kamu idareleri ile döner sermayeli kuruluşlara ve 5411 sayılı Bankacılık Kanunu kapsamındaki kuruluşlara, kanunla kurulan kurum ve kuruluşlara,
aylık asgari ücret tutarında (*) |
10.008 | |
Kurumca belirlenecek işlemlerde, işlem yaptığı kişilerin sigortalılık bakımından tescilli olup olmadığını kontrol edip, sigortasız olduğunu tespit ettiği kişileri Kuruma bildirmeyen kamu idareleri ile bankalara, sigortalı başına aylık
asgari ücretin onda biri tutarında (*) |
1.000 | |
Şirket kuruluşu aşamasında, çalıştıracağı sigortalı sayısını ve bunların işe başlama tarihini ticaret sicili memurluklarına bildiren işverenlerin, bu bildirimlerini süresinde Kuruma bildirmeyen Ticaret sicili memurluklarına, her bir bildirim yükümlülüğü için
aylık asgari ücret tutarında (*) |
10.008 | |
Yapı ruhsatı ve diğer tüm ruhsat veya ruhsat niteliği taşıyan işlemlerine ilişkin bilgi ve belgeler ile varsa bunların verilmesine esas olan istihdama ilişkin bilgileri, süresinde Kuruma bildirmeyen valilikler, belediyeler ve ruhsat vermeye yetkili diğer kamu ve özel hukuk tüzel kişilerine, her bir bildirim yükümlülüğü için
aylık asgari ücret tutarında (*) |
10.008 | |
Kurumun denetim ve kontrolle görevlendirilmiş memurlarının 5510 sayılı Kanun’dan doğan inceleme ve soruşturma görevlerini yerine getirmeleri sırasında görevlerini yapmasına engel olan işverenler, sigortalılar, işyeri sahipleri ve bu işle ilgili diğer kişilere,
aylık asgari ücretin beş katı tutarında |
50.040 | |
Kurumun denetim ve kontrolle görevlendirilmiş memurlarının görevlerini yapmasını engellemek amacıyla cebir ve tehdit kullanan işverenler, sigortalılar, işyeri sahipleri ve bu işle ilgili diğer kişilere,
aylık asgari ücretin on katı tutarında |
100.080 | |
5510 sayılı SS ve GSS Kanunu’nun 100. maddesi kapsamında Kurum tarafından istenen bilgi ve belgeleri belirlenen süre içinde mücbir sebep olmaksızın vermeyen kamu idareleri, bankalar, döner sermayeli kuruluşlar, kanunla kurulmuş kurum ve kuruluşlar ile diğer gerçek ve tüzel kişiler hakkında,
aylık asgari ücretin beş katı tutarında |
50.040 | |
5510 sayılı SS ve GSS Kanunu’nun 100. maddesi kapsamında Kurum tarafından istenen bilgi ve belgeleri geç veren kamu idareleri, bankalar, döner sermayeli kuruluşlar, kanunla kurulmuş kurum ve kuruluşlar ile diğer gerçek ve tüzel kişiler hakkında,
aylık asgari ücretin iki katı tutarında |
20.016 | |
4/a kapsamındaki sigortalılara geçici iş göremezlik ödeneği ödemelerinde 100. maddeye istinaden Kurumca işverenlerden istenilen bildirimlerin belirlenen süre içerisinde ve elektronik ortamda yapılmaması halinde sigortalı başına
aylık asgari ücretin onda biri tutarında |
1.000 | |
4/a kapsamındaki sigortalılara geçici iş göremezlik ödeneği ödemelerinde 100. maddeye istinaden Kurumca işverenlerden istenilen bildirimlerin hiç yapılmaması halinde sigortalı başına
aylık asgari ücretin yarısı tutarında |
5.004 | |
4/a kapsamındaki sigortalılığı sona erenlere ilişkin bildirim ile 506 sayılı Kanunun geçici 20. maddesinde yer alan sandıklara, sandık iştirakçiliğinin başlama veya sona ermesine ilişkin bildirimi, süresi içinde ya da Kurumca belirlenen şekle ve usule uygun olarak yapmayanlar veya Kurumca internet, elektronik veya benzeri ortamda göndermekle zorunlu tutulduğu halde anılan ortamda göndermeyenler hakkında, bir takvim ayında işlenen bu fiillerden dolayı tutmakla yükümlü bulunulan defter ve belgelerin ibraz edilmemesi nedeniyle verilmesi gereken ceza tutarını aşmamak kaydıyla her bir sigortalı veya sandık iştirakçisi için
aylık asgari ücretin onda biri tutarında (*) |
1.000 | |
5510 sayılı SS ve GSS Kanunu’nun 100. maddesinin altıncı fıkrasına göre genel sağlık sigortalılarının bakmakla yükümlü oldukları kişilere ait bilgi girişlerini süresinde yapmayanlar ile bakmakla yükümlü olunan kişi olmayanlara ait bilgi girişi yapanlara
aylık asgari ücretin yarısı tutarında |
5.004 | |
5510 sayılı SS ve GSS Kanunu’nun Ek 6. maddesine göre yapılması gereken bildirim veya kontrol yükümlülüğünün yerine getirilmemesi halinde,
her bir fiil için aylık asgari ücret tutarında |
10.008 | |
n) (Ek: 15/7/2016-6728/51 md.) Muhtasar ve prim hizmet beyannamesinde, sigortalıların işyerlerinde fiilen yaptıkları işe uygun meslek adı ve kodunu, gerçeğe aykırı bildiren her bir işyeri için aylık asgari ücreti geçmemek üzere meslek adı ve kodu gerçeğe aykırı bildirilen sigortalı başına
asgari ücretin onda biri tutarında idari para cezası uygulanır |
1.000 |
4857 SAYILI İŞ KANUNUNA GÖRE UYGULANACAK İDARİ PARA CEZALARI (TL) | ||||||
Sıra No. | Kanun Maddesi | Ceza Maddesi | Fiil | 2023 YILINDA UYGULANACAK CEZA MİKTARI (TL) (Yeniden Değerleme Oranı %122,93) | ||
1 | 3 | 98 | İşyerini muvazaalı olarak bildirmek | 105.689 | İşyerini muvazaalı olarak bildiren asıl işveren ile alt işveren vekillerine ayrı ayrı. | |
2 | 5 | 99/1-a | İşçilere eşit davranma ilkesine aykırı davranmak | 885 | Bu durumdaki her işçi için | |
3 | 7 | 99/1-b | Madde de öngörülen ilke ve yükümlülüklere aykırı olarak geçici işçi çalıştırmak | 1.480 | Bu durumdaki her işçi için | |
4 | 7/2 (f) bendi | 99/2 | 7. maddenin 2 fıkrasının f bendine aykırı davranmak | 5.921 | 99/1-b ceza maddesinin dört katı | |
5 | 8 | 99/1-c | İş sözleşmesinin içeriğini belirtir yazılı belgeyi vermemek | 885 | Bu durumdaki her işçi için | |
6 | 14 | 99/1-c | Çağrı üzerine ve uzaktan çalışma hükümlerine aykırı davranmak | 885 | Bu durumdaki her işçi için | |
7 | 28 | 99/1-d | İşten ayrılan işçiye Çalışma Belgesi vermemek, belgeye gerçeğe aykırı bilgi yazmak | 885 | Bu durumdaki her işçi için | |
8 | 29 | 100 | Madde hükmüne aykırı olarak işçi çıkartmak (toplu işçi çıkarma) | 3.475 | Bu durumdaki her işçi için | |
9 | 30 | 101 | Engelli ve Eski Hükümlü Çalıştırmamak | 13.598 | Çalıştırılmayan her engelli ve eski hükümlü ve çalıştırılmayan her ay için | |
10 | 32 | 102/a | Ücret ile bu kanundan doğan veya TİS'den yada iş sözleşmesinden doğan ücreti kasten ödememek veya eksik ödemek | 956 | Bu durumda olan her işçi ve her ay için | |
11 | 32 | 102/a | Ücret, pirim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit istihkakını zorunlu tutulduğu halde özel olarak açılan banka hesabına ödememek | 956 | Bu durumda olan her işçi ve her ay için | |
12 | 37 | 102/b | Ücret hesap pusulası düzenlememek | 3.475 | ||
13 | 38 | 102/b | Yasaya aykırı ücret kesme cezası vermek veya kesintinin sebep ve hesabını bildirmemek | 3.475 | ||
14 | 39 | 102/a | Asgari ücreti ödememek veya eksik ödemek | 956 | Bu durumdaki her işçi ve her ay için | |
15 | 41 | 102/c | Fazla çalışmalara ilişkin ücreti ödememek, işçiye hak ettiği serbest zamanı altı ay zarfında kullandırmamak, fazla saatlerde yapılacak çalışmalar için işçinin onayını almamak. | 1.683 | Bu durumdaki her işçi için | |
16 | 52 | 102/b | Yüzde ile ilgili belgeyi temsilciye vermemek | 3.475 | ||
17 | 56 | 103 | Yıllık ücretli izni yasaya aykırı şekilde bölmek, | 1.683 | Bu durumdaki her işçi için | |
18 | 57 | 103 | İzin ücretini yasaya aykırı şekilde ödemek veya eksik ödemek | 1.683 | Bu durumdaki her işçi için | |
19 | 59 | 103 | Sözleşmesi fesh edilen işçiye yıllık izin ücreti ödememek | 1.683 | Bu durumdaki her işçi için | |
20 | 60 | 103 | Yıllık izin yönetmeliğinin esas usullerine aykırı olarak izni kullandırmamak veya eksik kullandırmak | 1.683 | Bu durumdaki her işçi için | |
21 | 63 | 104 | Çalışma sürelerine ve buna dair yönetmelik hükümlerine uymamak | 9.303 | ||
22 | 64 | 104 | Telafi çalışması usullerine uymamak | 1.683 | Bu durumdaki her işçi İçin | |
23 | 68 | 104 | Ara dinlenmesini uygulamamak | 9.303 | ||
24 | 69 | 104 | İşçileri geceleri 7.5 saatten fazla çalıştırmak, gece ve gündüz postalarını değiştirmemek | 9.303 | ||
25 | 71 | 104 | Çocukları çalıştırma yaşına ve çalıştırma yasağına aykırı davranmak | 9.303 | ||
26 | 72 | 104 | Yer ve sualtında çalıştırma yasağına uymamak | 9.303 | ||
27 | 73 | 104 | Çocuk ve genç işleri gece çalıştırmak veya ilgili yönetmelik hükümlerine aykırı hareket etmek | 9.303 | ||
28 | 74 | 104 | Doğum öncesi - sonrası sürelerde kadın işçiyi çalıştırmak veya ücretsiz izin vermemek | 9.303 | ||
29 | 75 | 104 | İşçi Özlük dosyasını düzenlememek | 9.303 | ||
30 | 76 | 104 | Çalışma sürelerine ilişkin yönetmeliklere muhalefet etmek | 9.303 | ||
31 | 92/2 | 107/1-a | Çağrıldıkları zaman gelmemek, ifade ve bilgi vermemek, gerekli olan belge ve delilleri getirip göstermemek, İş Müfettişlerinin 92/1.fıkrada yazılı görevlerini yapmak için kendilerine her çeşit kolaylığı göstermemek ve bu yoldaki emir ve isteklerini geciktirmeksizin yerine getirmemek. | 84.553 | ||
32 | 96/1 | 107/1-b | İfade ve bilgilerine başvurulan işçilere işverenlerce telkinlerde bulunma, gerçeği saklamaya yahut değiştirmeye zorlama veyahut ilgili makamlara ifade vermeleri üzerine onlara karşı kötü davranışlarda bulunmak | 84.553 | ||
33 | 107/2 | İş Müfettişlerinin teftiş ve denetim görevlerinin yapılmasını ve sonuçlandırılmasını engellemek. | 84.553 | |||
Not: 5083 sayılı T.C. Devletinin Para Birimi Hakkında Kanunun 2. maddesine 21/04/2005 tarihli 5335 sayılı Kanunun 22. maddesi ile eklenen fıkra uyarınca 1 YTL'nin altında kalan tutarlar dikkate alınmamıştır. | ||||||
Geçici Madde-10: 7244 sayılı Kanunun 9. maddesiyle 4857 sayılı İş Kanununa geçici 10. madde eklenmiştir. 17.04.2020 tarihinden itibaren geçici 10. madde hükmüne aykırı olarak iş sözleşmesini fesheden işveren veya işveren vekiline sözleşmesi feshedilen her işçi için fiilin işlendiği tarihteki aylık brüt asgari ücret tutarı idari para cezası uygulanır. |
a) 1 yıldan 5 yıla kadar (beş yıl dâhil) olanlara 14 günden,
b) 5 yıldan fazla 15yıldan az olanlara 20 günden,
c) 15 yıl (dâhil) ve daha fazla olanlara 26günden az olamaz.
Yer altı işlerinde çalışan işçilerin yıllık ücretli izin süreleri dörder gün arttırılarak uygulanır.
Ancak 18 ve daha küçük yaştaki işçilerle,50 ve daha yukarı yaştaki işçilere verilecek yıllık ücretli izin süresi 20 günden az olamaz.
Yıllık izin süreleri iş sözleşmeleri ve toplu iş sözleşmeleri ile artırılabilir.
Hizmet Süresi | Bildirim Süresi |
6 aydan az olan çalışma dönemi için |
2 hafta |
6 aydan 1,5 yıla kadar olan çalışma dönemi için |
4 hafta |
1,5 yıldan 3 yıla kadar olan çalışma dönemi için |
6 hafta |
3 yıldan fazla olan çalışma dönemi için |
8 hafta |
- Yevmiye Defteri,
- Defter-i Kebir,
- Envanter Defteri,
- Pay Defteri,
- Yönetim Kurulu Karar Defteri,
- Genel Kurul Toplantı ve Müzakere Defteri.
- Yevmiye Defteri,
- Defter-i Kebir,
- Envanter Defteri,
- Pay Defteri,
- Genel Kurul Toplantı ve Müzakere Defteri,
- Müdürler Kurulu Karar Defteri.
- Yevmiye Defteri
- Defter-i Kebir (büyük defter)
- Envanter Defteri
- Yevmiye Defteri
- Defter-i Kebir (büyük defter)
- Envanter Defteri
- Genel Kurul Toplantı ve Müzakere Defteri
Katma Değer Vergisinde Sorumluluk ve Tevkifata Tabi Mal veya Hizmetler |
Tevkifat Oranı |
Tevkifat Yapacak Olanlar |
KDV mükellefi olanların, KDV mükellefi olmayanlardan, ticari işletmeye dahil olmayan (Gayrimenkuller hariç) ve Gelir Vergisi Kanunu’nun 70’nci maddesinde sayılan mal ve hakların kiralama işlemleri | İşlem üzerinden hesaplanan Katma Değer Vergisinin tamamı | Kiraya verenin başka faaliyetleri nedeniyle KDV mükellefiyetinin bulunmaması (sadece sorumlu sıfatıyla KDV ödeyenler bu kapsama dâhildir), Kiracının KDV mükellefi olması (sadece sorumlu sıfatıyla KDV ödeyenler bu kapsama dâhil değildir), şartlarının birlikte var olması halinde, kiracı tarafından sorumlu sıfatıyla beyan edilecektir. |
İkametgâhı, İşyeri, Kanuni Merkezi ve İş Merkezi Türkiyede Bulunmayanlar Tarafından Yapılan İşlemler, | İşlem üzerinden hesaplanan Katma Değer Vergisinin tamamı | İkametgâhı, işyeri, kanuni merkezi ve iş merkezi Türkiye’de bulunmayanların Türkiye’de yaptığı hizmetler ile bunların yurt dışında yaptığı ancak Türkiye’de faydalanılan hizmetler KDV’ye tabi olacaktır. Ancak, hizmetin vergiden müstesna olması ve hizmetin yurt dışında yapılıp hizmetten yurt dışında faydalanılması halinde, mükellef veya sorumlu sıfatıyla KDV beyan edilmeyecektir. KDV’nin sorumlu sıfatıyla beyan edilmesi için hizmetten Türkiye’de faydalanan muhatabın KDV mükellefi olması şart değildir. |
193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 18 inci maddesi kapsamına giren teslim ve hizmetler; | İşlem üzerinden hesaplanan Katma Değer Vergisinin tamamı | GVK’nın 94 üncü maddesinde belirtilen kişi, kurum ve kuruluşlara yapanların hesaplayacağı KDV’nin bu kişi veya kuruluşlar tarafından sorumlu sıfatıyla beyan edilmesi mümkün bulunmaktadır. |
KDV mükellefi olan gerçek veya tüzel kişiler (sadece sorumlu sıfatıyla KDV ödeyenler bu kapsama dahil değildir), KDV mükellefiyeti olmayan; Amatör spor kulüplerine, oyuncularının formalarında gösterilmek, Şahıslara veya kuruluşlara ait bina, arsa, arazi gibi yerlerde duvarlara yazılmak, pano olarak yerleştirilmek, gerçek veya tüzel kişiler tarafından yayımlanan dergi, kitap gibi yazılı eserlerde yayınlanmak ve benzeri şekillerde reklâm vermeleri, | İşlem üzerinden hesaplanan katma değer vergisinin Tamamı | Reklâm hizmeti verenlerin KDV mükellefi olmaması halinde, reklâm hizmeti alanlar tarafından sorumlu sıfatıyla beyan edilecektir. |
İşgücü Temin Hizmeti |
9/10 |
Hizmet Alan tüm KDV mükellefleri ve Belirlenmiş alıcılar (KDV mükellefi olsun olmasın)(*) |
Özel güvenlik hizmetleri |
9/10 |
Hizmet Alan tüm KDV mükellefleri ve Belirlenmiş alıcılar (KDV mükellefi olsun olmasın)(*) Yalnızca özel güvenlik sistemlerinin kurulması bu kapsamda tevkifata tabi değildir. Ancak bu kurulumun Tebliğin (3.2.1.) bölümünde açıklanan yapım işlerinin özelliklerini taşıması halinde, bu kapsamda tevkifat uygulanacaktır. |
Pamuk, tiftik, yün ve yapağı ile ham post ve deri teslimleri |
9/10 |
Hizmet Alan tüm KDV mükellefleri ve Belirlenmiş alıcılar (KDV mükellefi olsun olmasın)(*) |
Yemek Servisi ve Organizasyon Hizmetleri |
5/10 |
Belirlenmiş alıcılar (KDV mükellefi olsun olmasın) (*) |
Fason Olarak Yaptırılan Tekstil Ve Konfeksiyon İşleri, Çanta ve Ayakkabı Dikim İşleri ve Bu İşlere Aracılık Hizmetleri |
5/10 |
Aşağıda belirtilen aracılık hizmetlerinde, alıcılar tarafından (5/10) oranında KDV tevkifatı uygulanacaktır. Fason işlerle ilgili aracılık hizmetleri aşağıdaki açıklamalar çerçevesinde tevkifata tabidir. Bazı KDV mükellefleri; - Fason iş yaptıracak olanlara, fason iş yapacak işletmeleri, - Fason iş yapacak işletmelere, fason iş yaptıracak olanları, temin etmek suretiyle aracılık hizmeti vermektedir. Bu hizmetlerde aracı firmanın fason işle ilgili bir sorumluluğu bulunmamakta, sadece tarafları bir araya getirmektedir. Bu aracılık hizmetleri bu bölüm kapsamında tevkifata tabidir. Fason yapılmak üzere alınan işin tamamen başka firmalara fason olarak yaptırılması halinde de her iki aşamada tevkifat uygulanacaktır. |
Yapı denetim hizmetleri |
9/10 |
Hizmet Alan tüm KDV mükellefleri ve Belirlenmiş alıcılar (KDV mükellefi olsun olmasın)(*) |
Turistik Mağazalara Verilen Müşteri Bulma/Götürme Hizmeti |
9/10 |
Tüm KDV mükellefleri (sadece sorumlu sıfatıyla KDV ödeyenler bu kapsama dahil değildir) |
Temizlik, Çevre ve Bahçe Bakım Hizmetleri |
7/10 |
Hizmet Alan tüm KDV mükellefleri ve Belirlenmiş alıcılar (KDV mükellefi olsun olmasın)(*) |
Yapım işleri ile bu işlere ilişkin mühendislik mimarlık ve etüt-proje hizmetleri, |
3/10 (**) |
Belirlenmiş alıcılar (KDV mükellefi olsun olmasın)(*) (27/9/2017 tarihinde değiştirilen oran) |
Makine, teçhizat, demirbaş ve taşıtlara ait tadil, bakım ve onarım hizmetleri, |
5/10 |
Belirlenmiş alıcılar (KDV mükellefi olsun olmasın)(*) |
Etüt, Plan-Proje, Danışmanlık, Denetim ve Benzeri Hizmetler |
9/10 |
Belirlenmiş alıcılar (KDV mükellefi olsun olmasın)(*) |
Profesyonel Spor Kulüplerinin Yayın, Reklam ve İsim Hakkı Gelirlerine Konu İşlemleri |
9/10 |
Hizmet Alan tüm KDV mükellefleri ve Belirlenmiş alıcılar (KDV mükellefi olsun olmasın)(*) |
Servis Taşımacılığı Hizmeti |
5/10 |
Hizmet Alan tüm KDV mükellefleri ve Belirlenmiş alıcılar (KDV mükellefi olsun olmasın)(*) |
Her Türlü Baskı ve Basım Hizmetleri |
5/10 |
Belirlenmiş alıcılar (KDV mükellefi olsun olmasın) (*) |
Külçe Metal |
5/10 (*) |
Hizmet Alan tüm KDV mükellefleri ve Belirlenmiş alıcılar (KDV mükellefi olsun olmasın)(*) Hurda metallerden elde edilenler dışındaki bakır, çinko ve alüminyum külçelerinin ithalatçılar ve ilk üreticiler (cevherden üretim yapanlar) tarafından yapılan teslimlerinde tevkifat uygulanmayacak, bu safhalardan sonraki el değiştirmelerde ise tevkifat uygulanacaktır. Hurda metalden elde edilen külçelerin ithalatçıları ve üreticileri tarafından tesliminde de tevkifat uygulanacaktır. |
Bakır, çinko, alüminyum ve kurşun, |
5/10 |
Hizmet Alan tüm KDV mükellefleri ve Belirlenmiş alıcılar (KDV mükellefi olsun olmasın)(*) Bunların, ilk üreticileri (cevherden üretim yapanlar) ile ithalatçıları tarafından tesliminde tevkifat uygulanmayacak, sonraki safhaların teslimleri ise tevkifata tabi olacaktır. |
Metal, Plastik, Lastik, Kauçuk, Kağıt ve Cam Hurda ve Atıklardan Elde Edilen Hammadde Teslimi |
5/10 |
Hizmet Alan tüm KDV mükellefleri ve Belirlenmiş alıcılar (KDV mükellefi olsun olmasın)(*) |
Ağaç ve Orman Ürünleri Teslimi |
5/10 |
Hizmet Alan tüm KDV mükellefleri ve Belirlenmiş alıcılar (KDV mükellefi olsun olmasın)(*) Söz konusu malların ithalatçıları tarafından tesliminde tevkifat uygulanmayacaktır. İthalatçılar tarafından yapılacak teslimlerde, satıcı (ithalatçı) tarafından düzenlenecek faturada “Teslim edilen mal doğrudan ithalat yoluyla temin edildiğinden tevkifat uygulanmamıştır.” açıklamasına ve ithalata ilişkin fatura ve gümrük beyannamesi bilgilerine yer verilecektir. |
Diğer taraftan, kısmi tevkifat uygulaması kapsamına giren her bir işlemin KDV dahil bedeli 1.000 TL’yi aşmadığı takdirde, hesaplanan KDV tevkifata tabi tutulmayacaktır. Sınırın aşılması halinde ise tutarın tamamı üzerinden tevkifat yapılacaktır.
KATMA DEĞER VERGİSİ GENEL UYGULAMA TEBLİĞİ MÜKELLEF VE VERGİ SORUMLUSU BÖLÜMÜ
(*)Belirlenmiş alıcılar (KDV mükellefi olsun olmasın):
- 5018 sayılı Kanuna ekli cetvellerde yer alan idare, kurum ve kuruluşlar, il özel idareleri ve bunların teşkil ettikleri birlikler, belediyelerin teşkil ettikleri birlikler ile köylere hizmet götürme birlikleri,
- Yukarıda sayılanlar dışındaki, kanunla kurulan kamu kurum ve kuruluşları,
- Döner sermayeli kuruluşlar,
- Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları,
- Kanunla kurulan veya tüzel kişiliği haiz emekli ve yardım sandıkları,
- Bankalar,
– (11 Seri nolu KDV Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ'in 1.maddesiyle eklenen satır; Yürürlük 15.02.2017)Büyükşehir belediyelerinin su ve kanalizasyon idareleri,
- Kamu iktisadi teşebbüsleri (Kamu İktisadi Kuruluşları, İktisadi Devlet Teşekkülleri),
- Özelleştirme kapsamındaki kuruluşlar,
- Organize sanayi bölgeleri ile menkul kıymetler, vadeli işlemler borsaları dahil bütün borsalar,
- Yarıdan fazla hissesi doğrudan yukarıda sayılan idare, kurum ve kuruluşlara ait olan (tek başına ya da birlikte) kurum, kuruluş ve işletmeler,
- Payları Borsa İstanbul (BİST)A.Ş.’nde işlem gören şirketler,
- Kalkınma ve yatırım ajansları.
Okul aile birlikleri ve Sağlık Bakanlığına bağlı aile hekimliği kurumları, Tebliğin (I/C-2.1.3.1/b) ayrımı kapsamında değerlendirilmez.
Sosyal Sigortalar Kurumu – SGK İşten Çıkış Kodları | |
Fesih Kodu | SGK Fesih Nedeni |
1 | Deneme süreli iş sözleşmesinin işverence feshi |
2 | Deneme süreli iş sözleşmesinin işçi tarafından feshi |
3 | Belirsiz süreli iş sözleşmesinin işçi tarafından feshi (istifa) |
4 | Belirsiz süreli iş sözleşmesinin işveren tarafından haklı sebep bildirilmeden feshi |
5 | Belirli süreli iş sözleşmesinin sona ermesi |
8 | Emeklilik (yaşlılık) veya toptan ödeme nedeniyle |
9 | Malulen emeklilik nedeniyle |
10 | Ölüm |
11 | İş kazası sonucu ölüm |
12 | Askerlik |
13 | Kadın işçinin evlenmesi |
14 | Emeklilik için yaş dışında diğer şartların tamamlanması |
15 | Toplu işçi çıkarma |
16 | Sözleşme sona ermeden sigortalının aynı işverene ait diğer işyerine nakli |
17 | İşyerinin kapanması |
18 | İşin sona ermesi |
19 | Mevsim bitimi (İş akdinin askıya alınması halinde kullanılır. Tekrar başlatılmayacaksa “4” nolu kod kullanılır) |
20 | Kampanya bitimi (İş akdinin askıya alınması halinde kullanılır. Tekrar başlatılmayacaksa “4” nolu kod kullanılır) |
21 | Statü değişikliği |
22 | Diğer nedenler |
23 | İşçi tarafından zorunlu nedenle fesih |
24 | İşçi tarafından sağlık nedeniyle fesih |
25 | İşçi tarafından işverenin ahlak ve iyi niyet kurallarına aykırı davranışı nedeni ile fesih |
26 | Disiplin kurulu kararı ile fesih |
27 | İşveren tarafından zorunlu nedenlerle ve tutukluluk nedeniyle fesih |
28 | İşveren tarafından sağlık nedeni ile fesih |
29 | İşveren tarafından işçinin ahlak ve iyi niyet kurallarına aykırı davranışı nedeni ile fesih |
30 | Vize süresinin bitimi ( İş akdinin askıya alınması halinde kullanılır. Tekrar başlatılmayacaksa “4” nolu kod kullanılır) |
31 | Borçlar Kanunu, Sendikalar Kanunu, Grev ve Lokavt Kanunu kapsamında kendi istek ve kusuru dışında fesih |
32 | 4046 sayılı Kanunun 21. maddesine göre özelleştirme nedeni ile fesih |
33 | Gazeteci tarafından sözleşmenin feshi |
34 | İşyerinin devri, işin veya işyerinin niteliğinin değişmesi nedeniyle fesih |
36 | OHAL/KHK(KHK ile işyerinin kapatılması |
37 | KHK ile Kamu görevinden çıkarma |